Kārlis Hūns (1831–1877)
Par gleznotāja Kārļa Hūna bērnību un zēna gadiem ziņu maz. No Hūnu ģimenes sešiem bērniem Kārlis bijis ceturtais. Viņš varējis stundām vērot tēva darbu galdnieka darbnīcā, bieži zīmējis tēva darinātās lietas, turklāt darījis to ar pārsteidzoši drošu roku. Pēc mācībām Rīgas Domskolā viņš 1850. gadā devies uz Pēterburgu, lai kļūtu par mākslinieku. Kad izrādījies, ka tūlītējai studiju uzsākšanai zināšanu nepietiek, Kārlis Hūns sācis strādāt par Krievijas Zinātņu akadēmijas zīmētāja–litogrāfa palīgu, no 1852. gada apmeklējis Pēterburgas Mākslas akadēmijas zīmēšanas vakara klases un studijas uzsācis 1854. gadā, kad litogrāfa darbu pārtraucis. Paturot prātā Hūnu ģimenes pieticīgos materiālos apstākļus, domājams, ka studiju gadi aizvadīti grūtā cīņā. Pēc studijām vēsturiskās glezniecības klasē Kārlis Hūns 1861. gadā par kompozīciju ”Lielkņaze Sofija Vītauta meita Vasilija Tumšā kāzās” saņēma Lielo zelta medaļu, kas nodrošināja papildināšanos ārzemēs.
Šis panākums jau zināmā mērā noteica Hūna tālāko ceļu: septiņi gadi, papildinoties Parīzē, studiju ceļojumi (Eiropa, Krievija), akadēmiķa un profesora statusa iegūšana, pasniedzēja darbs Mākslas akadēmijā Pēterburgā, piedalīšanās izstādēs (Parīzes Salons, Vispasaules izstādes, Mākslas akadēmijas un vēlāk arī Ceļojošo Mākslas izstāžu biedrības izstādes). 1870. gadā mākslinieks saņēmis vēsturiskās glezniecības profesora grādu, un 1871. gadā uzsākts pedagoģiskais darbs Pēterburgas Mākslas akadēmijā. Tobrīd Hūna radošā un pedagoģiskā darbība solījās būt ilga un veiksmīga. 1874. gadā viņš apprecējies ar itāļu izcelsmes krievu arhitekta Ivana Monigeti (1819-1878) meitu Veru. Diemžēl, tajā pat gadā Hūns saslimis ar kakla tuberkulozi, ilgstošai slimībai sekojusi nāve Davosas kūrortā Šveicē. Izpildot aizgājēja vēlēšanos, viņā mirstīgās atliekas apbedītas Madlienas kapos, kur jau bija guldīti vairāki viņa dzimtai piederīgie.
Laikabiedri augstu novērtējuši viņu kā mākslinieku, tas atspoguļojas arī vēstulēs un publikācijās, kamēr personiskas dabas vērojumu par Hūnu saglabājies maz. Saglabājusies kāda publikācija, kur aprakstīta tikšanās ar Hūnu Parīzē 1864.gadā. Kārlis Hūns bijis vidēja auguma, brūnām, ļoti laipnām acīm, rudiem matiem un iesarkanu bārdiņu. Raksturā bijis flegmatisks, aizsvilies reti, bijis ļoti labsirdīgs, izpalīdzīgs, sarunās bijis vienmēr atturīgs, citu cilvēku rīcību vērtējis piesardzīgi, meklējot attaisnojošus apstākļus. Bijis taupīgs, un lielākus tēriņus atļāvies tikai savas vienīgās kaislības - senlietu iegādes labā. Publikācijā pieminētas arī autoraprāt mazāk tīkamas iezīmes mākslinieka personībā - viņš lasījis maz, nav interesējies par politiskajiem procesiem un nav spējis tos novērtēt.
Jau Krievijas 1870.gadu nozīmīgāko mākslas izstāžu apskatos atzīta Hūna mākslinieciskā gaume un gleznu neparasti meistarīgais izpildījums, viņa mākslas gandrīz franciskā elegance, glezniecības eiropejiskā daba, brīvība un izsmalcinātība.
Hūna
glezniecībai raksturīga racionāla un
precīzi būvēta kompozīcija, daudzveidīgi harmonizēts kolorīts, virtuoza
realitātes objektu atdarināšana, gleznieciskas nobeigtības izsvērts apvienojums
ar „non finito” nenobeigtību.
Mākslinieks daudz strādājis arī zīmulī un akvarelī, kur tiecies pēc asi tverta
un dokumentāli precīzi fiksēta dabas vērojuma.
Kaut arī Hūns studējis vēsturisko glezniecību un ieguvis vēsturiskās glezniecības profesora nosaukumu, viņam tuvāks bijis sadzīviskais žanrs, vienkāršā cilvēka dzīves tēma, un šīm gleznām autors parasti izvēlējies nelielus formātus. Viņš pazīstams arī kā izcils portretists. Atzīmējama arī viņa stabilā interese par etnogrāfiju šī termina plašākajā izpratnē – par tautas dzīvi tās daudzveidīgajās izpausmēs, te īpaši pieminamas viņa akvarelētās madlienietes un lielvārdietes tautas tērpos (1872). Kārļa Hūna neatlaidīgā atgriešanās pie zemnieku un amatnieku darba, sadzīves, ģimenes tēmām ļauj izteikt pieņēmumu, ka tā sakņojas personīgos iemeslos, piemēram, viņa priekšstatos par cilvēku savstarpējām attiecībām, par vienkāršu ikdienas darbu kā vienu no cilvēces eksistences pamatiem, viņa atmiņās par bērnību savā ģimenē Madlienā.
Kārļa Hūna daiļrade vienlaikus pieder Latvijas, Krievijas un Eiropas 19. gadsimta otrās puses mākslai, bet Latvijas kultūras un mākslas vēsturē viņa vieta vienmēr būs īpaša. Viņš ir pirmais latvietis, kura studijas Pēterburgas Mākslas akadēmijā vainagojušās ar lielo zelta medaļu un iespēju papildināties ārzemēs. Viņa darbi glabājas daudzos muzejos un privātos krājumos bijušās cariskās Krievijas robežās. Nozīmīga kolekcija izveidojusies Latvijas Nacionālajā Mākslas muzejā Rīgā, kur Hūna gleznas izvietotas pastāvīgajā ekspozīcijā.
Lādīte un šķīvis no apsveikuma kartītēm
Nesen muzejā nonākuši tipiski 20. gadsimta 50. gadu radošās izpausmes liecinieki – šķīvis un lādīte, kas izmantoti rotaslietu vai kādu citu smalku priekšmetu glabāšanai. Neparasti, ka tie darināti no apsveikuma kartītēm. Lādītes iekšpusē redzams dzimšanas dienas vēlējums, un uz šķīvja atainoti arī Jaunā gada un 1. maija svētku kartīšu fragmenti. Šie priekšmeti liecina par sava laika estētiku un gaumi, kā arī ilustrē svinētos svētkus. Tos varētu klasificēt kā piederīgus naivās mākslas stilam.
Formas un risinājumi kartīšu priekšmetiem bijuši ļoti daudzveidīgi. Lielākoties tās bijušas ļoti dažādu formu lādītes un kārbiņas, taču gatavotas arī vāzes, šķīvji un citas lietas. Konstrukciju izgatavošanai parasti vispirms tika sagatavotas piegrieztnes, ar kuru palīdzību izgrieza detaļas. Piegrieztnes malās ar šujmašīnu izdūra caurumus, un atsevišķās papīra daļas ar rokām īpašā dūrienā tika savienotas kopā. Uz apsveikuma kartīšu papīra uzklātā plānā celuloīda kārta padara materiālu cietāku un izturīgāku.
Apsveikuma kartīšu priekšmetu gatavošana 50. gados bija kļuvusi par ļoti iecienītu vaļasprieku. Cilvēki tos gatavoja gan individuāli mājās, gan nelielos uzņēmumos – arteļos plašākai ražošanai un tirdzniecībai. Šādas lādītes tika gatavotas arī rokdarbu stundās skolās ar krievu mācību valodu. Veikalos bija pieejami speciāli šim veidošanas procesam paredzēti kartīšu komplekti kopā ar piegrieztņu paraugiem, kas liecina, ka arī šajā laikā ir bijis pieprasījums pēc ērtām sagatavēm radošām mākslinieciskām izpausmēm.
Arī mūsdienās šis radošās
izpausmes veids nav zudis. Mainījušies materiāli un tehniskais izpildījums,
gaume un tradīcijas. Interneta vidē arvien ir atrodamas pamācības papīra lādīšu
un arī citu priekšmetu veidošanai no apsveikuma kartītēm, tās sašujot, taču
līme kļuvusi ērtāka par šūšanas tehniku, savukārt apsveikuma kartīšu vietā
biežāk tiek izmantots kartons, kuru pēc tam var aplīmēt vai nokrāsot.
Jura Ģērmaņa glezna. Ogres fotokluba pirmais vadītājs Ziedonis Krūmiņš
Viena no Ogres Vēstures un mākslas muzeja krājuma vērtībām ir Ziedoņa Krūmiņa, pirmā Ogres fotokluba vadītāja, attēlojums Jura Ģērmaņa 70. gadu gleznā
Ogres muzeja krājumā 2017. gada rudenī nonāca trīs Jura Ģērmaņa darbi un 28 Ziedoņa Krūmiņa fotogrāfijas.
Muzeja darbiniekiem par pārsteigumu no Ziedoņa Krūmiņa sievas Astras krustdēla Mārtiņa Bagātā saņēmām trīs Jura Ģērmaņa 20. gs. 70. gados tapušus darbus, kas atradušies Ogres daudzdzīvokļu ēkā Grīvas prospektā.
Gleznotājs Ogres trikotāžas kombināta tapšanas laikā 20. gs. 60. gados strādājis tur par mākslinieku noformētāju. Atnācis uz Ogri cerībā saņemt dzīvokli. Tolaik tapa kombināta Jaunogres dzīvojamais masīvs. Dzīvokli saņēmis Padomju prospektā (tagad Mālkalnes prospekts), apprecējies ar ogrēnieti, un šeit piedzimusi meita Agnija, kura mācījās Ogres skolā.
Ogres trikotāžas kombināta celtniecības laikā tā tehniskais uzraugs bijis Ziedonis Krūmiņš (1932–2008), kurš bijis sabiedriski aktīvs, un, nodibinoties Ogres fotoklubam 1969. gadā, kļuvis par pirmo tā vadītāju līdz 1974. gadam.
Viņam Ogres trikotāžas kombinātā bijis kopīgs kabinets ar Juri Ģērmani, un abi sadraudzējušies. Šajā laikā tapusi glezna ar Ziedoni Krūmiņu, kurš brīvā brīdī atlaidies atpūtas krēslā, lasot grāmatu. Fonā logs ar aizkariem un skatu uz Ogres ēkām.
Gleznotājam Jurim Ģērmanim tapuši arī divi drauga portreta uzmetumi – viens ar zīmuli, otrs pastelī, kā arī Astras Krūmiņas (1928–2017), Ziedoņa Krūmiņa dzīvesbiedres, portrets. Visi mākslas darbi tagad atrodas muzeja krājumā.
Ziedonis Krūmiņš bijis ļoti erudīts un daudzpusīgs cilvēks. Viņam bija divas augstākās izglītības – beidzis Rīgas Tehniskās universitātes Celtniecības fakultāti un neklātienē ieguvis augstāko izglītību žurnālistikā. Taču zinātkāre vadījusi viņu visu mūžu, ātri apgūstot visu jauno un ejot līdzi laikam.
Zināms, ka viņš daudz lasījis un bijis kaislīgs smēķētājs.
Ziedoni Krūmiņu aizrāva arī kalnu slēpošana, un viņš braucis ne tikai uz Gaiziņu, bet arī uz Elbrusu nodoties savam vaļaspriekam. Viena no viņa kaislībām bijusi arī mūzika, it īpaši džeza klasika. 1979. gadā, kad Mārtiņš Bagāts ciemojies pie Z.Krūmiņa, viņš uzlicis ierakstu skaņulentē un teicis: „Mārtiņ, klausies, kāda fantastiska grupa skan! Tas ir kaut kas!” Izrādījies, ka tā bijusi „The Jackson 5”, kurā dziedājis arī Maikls Džeksons.
Savas skaņulentes Ziedonis Krūmiņš dabūjis no Jura Lapinska, kurš 70.–80. gados bija vadošais ierakstu speciālists Latvijā, dzīvojis privātmājā Pārdaugavā, kur veicis mūzikas ierakstīšanu un izplatīšanu.
Ziedonis Krūmiņš bijis arī liels estēts attiecībā uz ģērbšanos. Viņam mājās bijis skapis ar uzvalkiem un aptuveni 350 kaklasaišu.
Pēc pensionēšanās darbojies ne tikai Ogres fotoklubā, bet bijis arī Ogres tiesas piesēdētājs. Kādā reizē bija paredzēta tiesas sēde čigāniem. Viss tabors sanācis, bērni trokšņojuši, un iegadījies tā, ka Ziedonis Krūmiņš ar kolēģi, smalki ģērbušies, nākuši uz tiesas zāli pirms tiesneša. Viena no čigānietēm pavērsusies pret trokšņotājiem un uzsaukusi: „Apklustiet, jūs, muļķi! Tiesas kungi nāk!”
Vēlākos gados lielā kaklasaišu kolekcija nonākusi Latvijas Nacionālā teātra īpašumā.
Ziedonim Krūmiņam piemitis dzīvesprieks un humora izjūta. Pat tad, kad jau slimojis ar vēzi un klājies smagi, viņš spējis jokot dažādās situācijās.
Ziedonis Krūmiņš daudz fotografējis un piedalījies izstādēs. Kā liecība tam tipogrāfijā "Cīņa" drukātā afiša 2. foto amatieru kluba izstādei 1962. gadā, kas veltīta Lielās Oktobra sociālistiskās revolūcijas 45. gadadienai. Darbu skates atklāšana notikusi 18. novembrī.
Dāvinājumā muzejs saņēma arī Ziedoņa Krūmiņa 28 melnbaltas fotogrāfijas, kurās redzami cilvēki, piedaloties dažādās sporta aktivitātēs, atpūšoties pie jūras. Daudzi cilvēki portretēti ikdienas gaitās strādājot, pļāpājot, ieturot maltīti vai darot ikdienas darbus. Fotogrāfijas tapušas ap 20. gs. 70. gadiem.
Alpīnista Aivara Bojāra jaka
Alpīnista Aivara Bojāra
(1959–1993) virsjaka ir ļoti īpašs muzeja jaunieguvums ne tikai tādēļ, ka jaka
kopā ar tās īpašnieku pabijusi vairāk nekā 8000 metru augtumā ceļā uz pasaules
augstāko virsotni Everestu, bet arī tādēļ, ka tā saistīta ar notikumiem, kam 90.
gadu sākumā sekoja līdzi vairāki Latvijas laikraksti.
Jaka muzejā nonākusi kā bijušā
Ogres komercbankas direktora Voldemāra Eihes dāvinājums. Eihes ģimenei jaku
nodevusi kaimiņiene un ģimenes draudzene, alpīnista māte Lūcija Bojāre.
Aivars Bojārs bija pazīstams un
pieredzējis alpīnists, Latvijas jaunatnes kalnākāpēju asociācijas prezidents,
ārsts un treneris daudziem no Latvijas 80. gadu jaunajiem klinšu kāpējiem. Vienkāršo
silto sporta virsjaku alpīnists vilcis savā pirmajā un vienīgajā kāpienā
Everestā (8848 m), kad 1992. gada novembrī uzsāka ceļu pretim savam sapnim –
pasaules augstākās virsotnes iekarošanai. Jaku uz krūtīm rotā emblēma ar
stilizētu Lietuvas karogu un uzrakstu “Everst ‘92”, jo Baltijas alpīnistu
ekspedīciju sagatavoja Lietuvas Alpīnistu federācija. Lai arī alpīnisti bija
rūpīgi sagatavojušies, bija iegūta nepieciešamā fiziskā sagatavotība un
inventārs, jau pirms kāpiena Bojārs kādā intervijā atzina, ka visu noteiks
laikapstākļi. Alpīnistam izrādījās
taisnība, un Everesta 1992. gada ekspedīcija vairāk nekā 8000 metru augstumā bija spiesta kapitulēt slikto laikapstākļu dēļ, kad kalnā kāpējus pārsteidza sniega
vētra un draudīgas brāzmas. Taču kaislīgais alpīnists nedomāja atmest domu par
Everestu un plānoja kāpt atkal. Kādā intervijā Aivars Bojārs stāsta par savām
alkām pēc kalniem:
“Himalaji ir "baltās
salas" alpīnistiem. Tas ir visas pasaules garīguma pols. Braucu uz
turieni, nezinot, kas mani pievelk – vai augstās virsotnes vai garīgums. Galu
galā, ja es nebūtu alpīnists, es tur ierastos kā ceļotājs. Alpīnisms ir mans ceļš, lai
nonāktu šajā garīguma pasaulē. Dzīvē viss ir virzīts uz kādu virsotni. To
sasniedzot, izvēlamies nākamo. Visa dzīve ir kāpšana – citreiz veiksmīga,
citreiz ne. Katram
cilvēkam dzīvē ir jāatrod savas "baltās salas", bet Himalaji ir
universāla vieta visiem. Katram vajadzētu tur nokļūt, lai gūtu spēkus dzīvot.
Varu tikai novēlēt katram atrast savas "baltās salas".”
Lai plānotu jaunu kāpienu
Everestā, 1993. gada februārī Aivars Bojārs vairāku savu audzēkņu pavadībā
devās uz Kaukāzu, kur treniņkāpienā kāpa Elbrusā (5642 m). Diemžēl šis kļuva par 33 gadus vecā alpīnista pēdējo kāpienu, un sapnis par Latvijas Republikas
karoga uznešanu Everestā palika neīstenots. Aivars Bojārs traģiski gāja bojā, noslīdot pa
nospoguļoto ledus klātni. Kāds alpīnistu grupas dalībnieks stāsta: “Pusceļā Aivaram paslīdēja kāja, un 50 grādu
slīpajā nogāzē palīdzēt nevarējām.” Vēlāk daudzi šo pieredzējušā alpīnista
bojāeju salīdzināja ar augstas klases pilota nosišanos, braucot ar divriteni.
Jāpiebilst, ka 1992. gadā, kad A.
Bojārs kopā ar lietuviešu ekspedīciju gatavojās “ieņemt” Everestu, tajā vēl
nebija uzkāpis neviens no nule kā neatkarību atguvušo Baltijas valstu
alpīnistiem. Tikai 1993. gada maijā laikraksti vēstīs, ka 10. maijā Everestu
sasniedzis pirmais Baltijas valstu alpīnists lietuvietis Vladis Vitkausks, kopā
ar savas valsts karogu virsotnē uznesot arī Latvijas karogu, ko neizdevās veikt
Aivaram Bojāram 1992. gada ekspedīcijas sastāvā.
Ogres Vēstures un
mākslas muzeja vēstures speciāliste Santa Šustere